
۱۰ گام منحصر به فرد شروع کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی چیست؟
طبق آمارهای موجود در زمینه کسب و کارهای کوچک، در ایران چیزی بالغ بر ۵۰۰ هزار کسب و کار کوچک وجود دارد. اما هر کسب و کار کوچکی، نمی تواند به موفقیت دست پیدا کند. تنها حدود نیمی از کسب و کارها، حداقل دو سال باقی مانده است و کمتر از یک سوم آن ها می تواند وارد پنجمین سال فعالیت خود شوند. این مورد در کسب و کارهای اینترنتی به مراتب سختتر و دوام کسب و کارها در صورت عدم شروع اصولی پایینتر میآید. کسب و کار های اینترنتی به دلیل داشتن پتانسیل رشد و انعطاف پذیر بودن، میتوانند نسبت به کسب و کارهای موجود در دنیای واقعی درآمدهای بیشتری را رقم بزنند.
طبق آمار گوگل، اکثر سایتها بعد از سه ماه از زمان شروع، با شکست مواجه می شوند و دلیل اینکه وب سایتهای زیادی با شکست مواجه می شوند، دقیقا همین است که آنها فکر می کنند که اگر وب سایتی با ظاهر زیبا و با امکانات بسیار زیاد و داشته باشند، میتوانند به راحتی ترافیک زیادی کسب کنند، احتمالا تبلیغات زیادی دریافت کنند و موفق شوند، در صورتی که موفقیت در کسب درآمد از اینترنت، ربط زیادی به طراحی سایت حرفهای ندارد! درحالی که پولساز بودن یک سایت، به تخصص و استراتژیهای شما بستگی دارد، افراد باید کارهای کوچکی را به طور منظم و به طور مداوم در بازه های زمانی مشخص انجام دهند، در مقاله ۱۰ گام منحصر به فرد شروع کسب و کار اینترنتی مهمترین کارهایی که یک کسب و کار آنلاین باید انجام دهد را نام میبریم.
۱- شناسایی تواناییها و استعدادهای خود
اگر تازه میخواهید یک کسب و کار اینترنتی را شروع کنید، باید در اولین گام با خودتان آشنا شوید.
توانایی ما، مجموع استعداد، هوش و مهارت است که آن را به چیزی عملی و قابل مشاهده درآوردیم. بسیاری از افراد میگویند من در فلان کار استعداد دارم، اما هرگز از آن استعداد استفاده نمیبرند و یا از آن به علت های مختلف فاصله میگیرند.
در تمامی مراحل زندگی افرادی می توانند موفق باشند، که توانایی های خود را شناخته و اهداف خود را بر مبنای این توانایی ها انتخاب کنند. هر فرد و گروه توانایی و استعدادهای خاص خود را دارد که قطعا پاسخگوی نیاز یک سری از افراد است. تفاوت میان شما و دیگران دقیقا قابل مقایسه با تفاوت میان سوپرمن و مرد عنکبوتی است. درحالی که هر دو دارای اهداف مشابهی هستند اما تواناییهای شگفت انگیز و مختص به آنها کاملا متفاوت است.
چگونه استعداد خود را شناسایی کنیم؟
بر روی یک کاغذ هر آن چیزی که فکر میکنید در آن توانایی دارید بنویسید. این مرحله مرحله بسیار مهمی است که در مراحل بعدی کمک زیادی به شما میکند. از هیچ موردی نگذرید و همه را یادداشت کنید. برخی ممکن است این قدم را جدی نگیرند و شاید حتی در نظر خودشان هیچ چیزی ندانند، اما یادتان باشد، شما حتما (حداقل) یک چیزی را میدانید یا بلد هستید که دیگران به آن نیاز دارند. حتی ابتداییترین موارد که احتمال دارد شما آنها را تخصص ندانید، مهم هستند. برای مثال در حوزه فعالیتی ما که بیشتر با کامپیوترها و تجهیزات الکترونیکی مدرن سروکار داریم شاید سادهترین فعالیتها استفاده از مرورگرها و کار با کامپیوتر و یا ساخت ایمیل باشد. اما بهتر است بدانید در همین ایران ما بسیاری از افراد حتی نمیدانند ایمیل چیست و یا اینکه چگونه باید فایلی را از موبایل به کامپیوتر منتقل کرد و چند شرکت فعال در حوزه آموزش این موارد بسیار ساده ماهانه صدها میلیون تومان درآمد کسب میکنند.
تخصص شما بهترین ایده شروع کسب و کار است
حتی تخصصهایی مانند آشپزی، خیاطی، نجاری، ساختمان سازی و حتی فروش چمن مصنوعی که در نگاه اول هیچ ربطی به اینترنت ندارند هم میتوانند یک ایده خوب برای راه اندازی کسب و کسب و کار اینترنتی باشند. در وب فارسی واقعا در مورد تخصصهای فنی اطلاعات کمی وجود دارد و در صورت یک برنامه هدفمند میتوانید در آن بسیار موفق باشید.
- به فعالیتهایی فکر کنید که در انجام آنها تمرکز بیشتری دارید و حین انجام آنها لذت بیشتری میبرید؟
- به این فکر کنید که از نظر شما چه کاری آسانتر و لذت بخشتر است؟
- بهدنبال یافتن فعالیتهایی باشید که در آنها بدون تلاش خاصی، میدرخشید.
کاری که احتمالا در آن مهارت بسیار بالایی حین انجام کار نشان میدهید کاری است که قطعا شما را در مسیر انجام فعالیتهای مربوط به آن میاندازد. در آن، زمان را از یاد میبرید، احساس خوبی پیدا دارید و نسبت به انجام پروژهها نیز نظر مطلوبی دارید. این زمینهها، شاخصهای احتمالی برترین تواناییهای شما هستند.
- به گفتههای دیگران در مورد خود اهمیت دهید.
این شامل تمام صحبتها از جمله نظرات و بررسی عملکردتان توسط دیگران میشود. همواره مواردی از نقاط قوت هستند که از چشم خود فرد دور میمانند؛ یا دست کم گرفته شوند. پرسیدن نظر اطرافیان، مربیان و مشاوران در مورد نقاط قوت برجستهی خود بسیار مفید است.
- با استفاده از نقاط ضعف خود، نقاط قوت خود را بیابید
هر مهارتی، یک پاشنهی آشیل هم دارد و در مقابل هر بدی یک خوبی قرار دارد. مثلا اگر در انگیزه دادن و ترقیب دیگران بر اساس تواناییهایشان مهارت دارید، ممکن است فردی کمطاقت شوید یا اگر در تجزیهوتحلیل جزئیات مسائل مهارت دارید، ممکن است در برخورد با افرادی که نمیتوانند به صورت بدیهی و انتزاعی موقعیت را درک کنند، فرسوده، عصبی و یا بیتاب شوید.
۲-تحقیق در بازار، انتخاب ایده و بررسی رقبا
مهم نیست که شما اکنون یک کسب و کار تجاری موجود هستید و میخواهید به دنیای آنلاین نیز برای توسعه کسب و کار خود وارد شوید یا فردی هستید که میخواهید به تازگی کسب و کار خود را آغاز کنید. تحقیقات بازار، انتخاب ایده ای برای شروع کارتان و بررسی رقبای موجود در سطح وب جزئی جدایی ناپذیر از کسب و کار شما هستند. حال که مهارت های خود را بر روی کاغذ آوردید در بین تمام آنها، بررسی کنید و یک ایده خوب و خلاقانه در حوزه مهارتی خود در نظر بگیرید و آن ایده را با چند نفر مطرح کنید، اگر دیدید که این ایده خوب است و دیگران هم از آن استقبال کردند و بازخورد خوبی گرفتید، به مرحله بعد میرویم.
برای اینکه یک کسب و کار چه در اینترنت و چه در دنیای واقعی موفق شود، باید یک مشکل را حل کند، نیازی را پوشش دهد یا چیزی را که بازار بخواهد ارائه دهد.
تحقیق و بررسی های خود را انجام دهید
اکنون زمان آن است که در واقعیت ایده خود را بررسی کنید. آیا ایده شما توانایی موفقیت دارد؟ با انتخاب ایده حتماً بررسی کنید که این ایده قبلا توسط چه کسانی اجرا شده است؟ آیا فردی قبلا به سراغ ایده شما رفته و یا شما اولین نفر در ارائه اون هستید؟ در اصل در این مرحله شما تنها باید بدانید طرح و ایده ای که برای کار خود ریخته اید چه جایگاهی در بین وب سایت های ایرانی دارد؟ پیدا کردن جایگاه نیز ساده است! سرچ در موتور جست و جو گوگل در مورد ایده خود و تحلیل و بررسی دو صفحه اول ارائه شده.
اگر ایده خاص شما بود و رقیبی وجود نداشت و در عین حال دوستان و اطرافیان شما تایید کردند که این ایدهی خوبی است و یا اینکه فهمیدید در اون حوزه ضعف و خلائی وجود دارد و به شما گفته شد لازم است بطرف گردد، شما راه بسیار درست و خوبی را انتخاب کردید و حتما ادامه بدید.
اما اگر این ایده توسط افراد دیگر راهاندازی شده بود، شما باید بسنجید که: اول آیا بازار گنجایش حضور شما و رقیبتان را در کنار هم دارد و یا بازار پیش از آن اشباع شده است؟ دوم آیا ضعفی در عملکرد اون افراد وجود دارد که شما میتوانید اون ضعف را پوشش بدید؟ اگر شما می توانید آن ضعف را پوشش دهید بازهم جای کار دارید و میتوانید کسب و کار آنلاین را راه اندازی کنید، و وارد اون بازار شوید.
چک لیست سوالات سنجش ایده در بازار:
- آیا نیازی در مورد محصول یا خدمات ما در بازار وجود دارد؟
- چه کسانی به محصولات ما نیاز دارند؟
- آیا ما تخصص لازم را برای ورود به آن حرفه را داریم؟
- آن افراد تا چه زمانی به محصول یا خدمت ما نیاز خواهند داشت؟
- آیا فرد یا شرکت دیگری هم آن محصول را ارائه میدهد؟
- گنجایش بازار فعلی به چه میزانی است؟
- آیا در رقبا ضعفی دیده میشود؟
- آیا ما میتوانیم آن ضعف را پوشش دهیم؟
- رقابت ما با افراد و شرکت های دیگر به چه نحو است؟
- برند سازی ما به چه نحوی است و چگونه میخواهیم محصولات یا خدمات خود را جا بیاندازیم؟
- نوع برخورد شرکتها با مشتریانشان به چه نحوی است؟ (با شرکتها و افراد مورد نظر مانند یک مشتری تماس بگیرید و طرز برخورد آنها را بسنجید)
فراموش نکنید که قبل از اینکه وارد کار و بازار بشوید، این سوالات را درباره شروع کسب و کار از خودتان بپرسید.
۳- هدف گذاری و تهیه طرح توجیهی کسبوکار (business plan)
اکنون که ایده خود را انتخاب کردید، زمان آن است که هدف و طرح توجیهی کسب و کارتان را رسم نمایید.
شناخت پیشنیازهای شروع کسبوکار دیجیتال
جدا از استعداد سنجی و افزایش دانش در مورد تخصص موردنظر که در موارد قبلی مطرح شد، شما به کسب اطلاع در مورد یک سری پیشنیاز های فضای مجازی برای شروع و راه اندازی کسبوکار اینترنتی داشته باشید.
اطلاعاتی همچون شناخت شبکه های اجتماعی مردمی، شبکه های اجتماعی تجاری، هاست مناسب، سرور مناسب، دامنه مناسب،کنترل پنلهای مدیریت سرور، سیستم های مدیریت محتوا بازاریابی اینترنتی و… اطلاعاتی جزئی داشته باشید. شناخت این موارد برای شروع کسبوکار اینترنتی الزامیست و اگر میخواهید به عنوان کارآفرینی موفق باشید، باید در مورد آنها دانشی حداقل کلی را فرا بگیرید.
مهمترین نکته ای که باید راجع به حساسیت داشته باشید، این است که شروع یک کار اینترنتی بدون برنامه نتیجه ای جز شکست به همراه نخواهد داشت.
برنامه کسب درآمد و بازاریابی اینترنتی
بسیاری از افراد می خواهند یک کاری راه بیندازند، اما برای پیش برد و کسب درآمد از آن کار هیچ برنامه مشخصی ندارند و همین موضوع باعث دلسردی افراد بعد از مدت کوتاهی میشود. چه بسیار کارهایی که روزانه در وب شروع می شوند با این فکر جلو میروند که وبسایت یا صفحه شخصیمان معروف میشود، تبلیغات میگیریم و پولدار میشویم.
اما باید این را بدانید که کسب و کارهایی که بیزینس پلن ندارند، و برای کسب و کارشان آینده را تجسم نکردهاند، و یک خطی را نکشیدهاند که بخواهند به یک نقطه ای برسند، خیلی بعید است که موفق بشوند و دقیقاً همین موضوع در کسب و کار اینترنتی هم هست، به شما پیشنهاد میکنیم قبل از اینکه کسب و کار اینترنتی راه بیندازید،به این موضوع فکر کنید که چطور میخواهید درآمد کسب کنید و این درآمد از چه طریقی قرار است به شما برسد و چرا اصلاً افراد باید به شما بایت کسب و کارتان پول بدهند.
شما نیاز به یک برنامه دارید تا ایده خود را به واقعیت تبدیل کنید.
بیزینس پلن چیست؟
بیزینسپلن، یک برنامه است که کسب و کار شما را از راه اندازی تا رشد پیشبینی و هدایت خواهد کرد.
رعایت این مورد برای تمامی کسب و کارهای نوپا مورد نیاز و حتمی است.
در دنیای بیزینسپلنها چندین نمونه وجود دارد و با وجود آنکه هر کسب و کار طرح درآمدی مخصوص به خود را دارد، میتوانید از این نمونهها برای پیدا کردن دیدی کلی کمک بگیرید.
در صورتی که میخواهید برای ایده خود سرمایه گذار پیدا کنید و یا از یک موسسه مالی حمایت مالی دریافت کنید، باید طرح کسب و کار سنتی که اغلب طولانی، کامل و دارای تمام بخشهایی است که سرمایهگذاران و بانکها و یا سایر موسسات مالی را نسبت به ایده شما ترغیب میکند را طراحی کنید.
اما اگر در جست و جو سرمایه گذار نیستید، نیاز به طرح کسب و کار ساده دارید. شما باید به گونه ای طرح خود را بنویسید که بتوانید بررسی کنید برای رسیدن به اهداف تجاری خود چه کارهایی باید انجام بدهید. این طرح میتواند بسیار ساده باشد و حتی در یک صفحه آن را نوشته باشید. حتی شما میتوانید این طرح را در پشت دستتان نوشته، سپس به یک برگه منتقل و به مرور زمان آن را بهبود ببخشید.
وجود یک طرح کسب و کار حتی در ساده ترین نوع آن همیشه بهتر از آن است که چیزی وجود نداشته باشد
در زمان طراحی “business plan” شما باید تمامی مسائل مالی خود را مد نظر بگیرید.
چه مقدار توان سرمایه گذاری اولیه داریم؟
با وجود آنکه میتوان کسب و کار اینترنتی به هر نحوی را با کمترین هزینه ها راه اندازی کرد، اما همیشه هر کسب و کاری نیاز به سرمایه گذاری اولیه دارد. باید بدانید تا زمان رسیدن به سود اولیه توانایی پوشش هزینه های در حین انجام فرایند کسب و کار را دارید.
چه مقدار سرمایه برای مجوزها، زیر ساختها و مواد اولیه نیاز است؟
منظور از زیر ساختها تمامی تجهیزات مربوط به طراحی سایت، خرید هاست مناسب و دامنه مناسب است.
مواد اولیه نیز تمامی مواردی است که برای تولید محصولات فیزیکی نیاز دارید.
تمامی مخارجی که تا ۱۲ ماه آینده دارید را که شامل (اجاره، خدمات آب و برق، بازاریابی و تبلیغات، تولید، لوازم، هزینه های سفر، حقوق کارمندان، حقوق و دستمزد خود، و غیره) است را پیشبینی کنید.
سایر مواردی که باید در لیست سرمایه گذاری اولیه در نظر بگیرید شامل تمامی مجوزها، گواهی نامهها، هزینههای حقوقی، بیمه، نام تجاری، تحقیقات بازار، موجودی، ثبت علامت تجاری در صورت نیاز است.
چه مقدار سرمایه برای تهیه مکان کسب و کار نیاز است؟
اگر کار شما اکنون قرار است از داخل منزل اداره شود، بعد از گسترش نیاز به مکانی برای استقرار نیروهای خود دارید.
هدف گذاری و کسب درآمد از کسب و کار آنلاین
پس از مشخص کردن سرمایه اولیه مورد نیاز به بحث هدف گذاری و راه های کسب درآمد از کسب و کار خود میرسیم.
- هدف از شروع کار چیست؟ چه درآمدی مد نظرتان است؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟
شما باید بررسی کنید چه راههایی برای کسب درآمد از کسب و کار خود دارید؟ در اصل سوال اصلی اینست که چرا افراد باید به شما پول بدهند؟ پاسخ به این سوال تمامی اهداف و راه های درآمدی شما را نمایان میکند.
- شما باید همین اول کار بدانید به کجا میخواهید برسید و کسب و کار دیجیتالی شما در بهترین حالت چگونه خواهد بود؟در این بحث شما به آیندهی کسب و کار خودتان در ۳ ماه، ۶ماه، یک سال، پنج سال و حتی ۱۰ سال آیندهی خود و کسب و کارتان را پیشبینی کنید، در این مرحله شما بهترین حالت کسب و کار خود را در نظر گرفته و با توجه به آن برنامه ریزی نسبتا دقیقی برای میزان کار روزانه، میزان سرمایهها و … انجام میدهید.
بهترین کار در مرحله هدف گذاری، تعیین هدف های کوتاه مدت و فازبندی پروژه است.اهداف کوتاه مدت به شما کمک بسیاری میکنند و به مرور پیشرفت کنید و با هربار دستیابی به اهداف کوچک، انگیزه بسیار بیشتری برای اهداف بعدی پیدا کنید.
در یک مثال بسیار ساده مثلا شما میخواهید فروشگاه اینترنتی محصولات خاصی را راه اندازی کنید.
- در فاز اول شما تصمیم میگیرید که یک وبسایت ساده معرفی در بستر CMSهای رایگان مانند وردپرس طراحی کنید.
- در فاز دوم امکان سفارش اینترنتی را برای سایت خود فراهم میکنید.
- در فاز سوم امکان خرید اینترنتی و پرداخت وجه را فراهم میکنید.
- در فاز چهارم SEM و SEO سایت را بهبود میدهید.
- در فاز پنجم مجله کسب و کار خودتان را راه اندازی میکنید.
- در فاز ششم بعد از مدتی سایت خود را به صورت کاملا اختصاصی باز طراحی میکنید.
- و…. همینطور فازهای مختلفی برای پروژه خود در نظر بگیرید.
۴- انتخاب محل کسب و کار
منظور از محل کسب و کار محل فیزیکی کسب و کار شما نیست، بلکه منظور اینست که شما در چه فضایی میخواهید کار خود را شروع کنید؟ آیا میخواهید کاری را با طراحی سایت شروع کنید و یا میخواهید کار خود را بر بستر یکی از شبکههای اجتماعی با اقبال عمومی بالا شروع کنیم.
انواع محل های کسب و کار در فضای مجازی
اولین و معتبرترین نوع فضای کسب و کار در اینترنت طراحی و وجود یک سایت معتبر است.
دومین فضای مهم در اینترنت سایت فیسبوک است. فیسبوک در حال حاضر بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال است. همچنین باید بدانید اینستاگرام نیز زیرمجموعه ای از فیسبوک به حساب میآید.
سومین فضا برای کسب و کار داخل ایران برنامه تلگرام است که اکنون نزدیک ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد.
چهارمین فضای کسب و کار ایرانیان در اینترنت برنامه اینستاگرام است که روزانه بازدید زیادی را برای شما فراهم میکند و وجود ربات های مدیریت پیج نیز کار را برای افراد راحتتر میکند.
پنجمین فضا سرویس های اشتراک ویدئو یوتیوب و آپارات است. وبگاه یوتیوب که متعلق به گوگل است در ماه ۸۰۰ میلیون کاربر منحصربهفرد دارد و سومین وبگاه دنیا است.
شما برای موفقیت و معرفی سایت خود به صورت رایگان و توسعه کسب و کار خود نیاز به فعالیت در حداقل ۴ فضا این ۵ فضای نام برده هستید.
۵- انتخاب نام مناسب
اینکه بدانید دقیقاً چه نامی برای کسب و کار شما مهم است و مناسب است، باز هم برمیگردد به نظرسنجی از دیگر افرادی که شما میشناسید و قبل از اینکه بخواهید آن را ثبت کنید، حتماً باید این کار را انجام دهید.
باید نامی که انتخاب می کنید ساده باشد، و خیلی راحت در حافظه بماند، حتماً به این موضوع دقت کنید، اسمی که میگویید می تواند القای یکرنگ، کاراکتر و یا یک شخصیت را بکند که ساده تر توی ذهن مخاطبتان بماند.
حتماً سعی کنید دامنههایی که ثبت میکنید، به یک حالت نوشته شوند، مثلاً شما می توانید یک کلمه را با o و u و یا با دو تا o و یا با یک o و یا u بنویسید. حتماً دقت کنید ، اگر دامنه ای را انتخاب کردید که این حالت را داشت، مثلاً با یک a و یا دو a نوشته میشد، هر دو حالت دامنه را ثبت کنید و یکی از دامنهها را مستر کنید و دامنه های دیگر را روی آن پارک یا ریدایرکت کنید.
در انتخاب اسم دامنه تان پیشنهاد میکنیم، از خط تیره استفاده نکنید. سعی کنید دامنه هایی را انتخاب کنید که دو سیلابس باشند، نهایتاً دو کلمه داشته باشند و خط تیره هم بین آن ها استفاده نکنید، این باعث میشود که افراد خیلی راحت بتوانند به سمت سایت شما بیایند و آن را تایپ کنند و واردش شوند.
پیشنهاد می کنیم دامنه com و دامنه ir برندتون را حداقل ثبت کنید و دامنه ی کام خود را مستر کنید . وارد شدن به دامنه ی کام برای حالا شورت کات کنترل- اینتر روی کیبورد که خیلی سریع وارد سایت میشود، و اینجا افتادن دامنه کام به عنوان قدیمی ترین دامن های که وجود دارد، خیلی میتواند خوب باشد. پس حتماً سعی کنید دامنه ی com و ir را هم ثبت کنید. در نهایت این موضوع را بدانید که دامن هی شما، اسم شما، هویت شما و برند شما را تشکیل میدهد و برای آن باید خیلی دقت کنید. چه انتخابی میکنید و این انتخاب را حتماً با چند نفر در میان بگذارید تا نظر آنها را هم بپرسید و به نسبت آن نظر بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.
توی این موضوع از شما خواهش میکنیم که وقت بگذارید و حتماً یک اسم خوب انتخاب کنید که بعدها وقتی کسب و کارتان رشد کرد، از انتخاب اسمتان پشیمان نشوید.
۶- تاثیر انتخاب رنگ سازمانی، طراحی لوگو در کسب و کار دیجیتال
رنگ یک ابزار ارتباط بصری مهم است که میتواند منجر به ایجاد یک رابطه صمیمانه و حس دوستانه به صورت ناخودآگاه در ذهن ناظران شود و به ارتباط مصرف کننده با محصولات کمک بسیاری نماید. رنگها نقش مهمی در یادآوری برندها، ایجاد احساس شادی و تداعی خاطرات خوب در ذهن مصرف کنندگان دارند.
این انتخاب رنگ برای محصولات، برند و در طراحی لوگو نقش مؤثری در افزایش میزان فروش دارد. به عنوان مثال زمان رویارویی مشتریان با یک محصول جدید، رنگ و ظواهر بصری در حدود ۹۳درصد و سایر فاکتورها مانند بافت، صدا و بو در حدود ۷ درصد در ذهن مصرف کننده باقی میماند.
مهمتر اینکه ۸۵ درصد از مصرف کنندگان بر این نظرند که رنگ یکی از دلایل اصلی آنها برای انتخاب و خرید یک محصول میباشد.
رنگ سازمانی در فرآیند طراحی لوگو چه جایگاهی دارد؟
اولین مؤلفهای که در طراحی گرافیکی باید مد نظر هر طراحی باشد، استفاده از رنگ سازمانی مناسب است بطوری که ذهن هر بینندهای را به خود جلب نماید.
این امر از آنجا ثابت میشود که لوشر استاد رنگ شناسی و مبدع تست تشخیص براساس رنگها، معتقد است که: «رنگها میتوانند وضعیت روانی یا جسمی آدمهارا تغییر دهند. مثلا رنگهای گرم موجب بالا رفتن ضربان قلب، فشار خون و در برخی موارد باعث ضعف و گشنگی میشود و رنگهای سرد باعث کاهش فشار خون و ضربان قلب میگردند.»
به همین دلیل است که در فستفودها و رستورانها همواره از رنگهای گرمی چون قرمز استفاده میشود.
چند نکته در انتخاب بهترین رنگ برای طراحی لوگو
رنگها حاوی پیامهای مثبت و منفی هستند که میتوانند مردم را به خرید کردن ترغیب کنند و یااز خرید منصرف سازند و در ایجاد حس اعتماد در افراد نقش زیادی ایفا کنند.
رنگ ها در برگیرنده معنای خاصی میباشند که این امر باید با توجه به نوع فعالیت سازمانها صورت بگیرد. برای مثال در شرکتهای حمل و نقل استفاده از رنگ آبی میتواند انتقال دهنده حس اطمینان باشد.
رنگهای هم خانواده نیز برای ایجاد آرامش استفاده میشوند که بهتر است در طراحی لوگو سازمان های تامینکننده آسایش و رفاه عمومی این رنگها بکار برده شوند.
در انتخاب رنگ لوگو باید به شخصیت، سن، جنس و … مشتریان توجه داشت و رنگ را بر اساس نیاز آنها انتخاب نمود.
انواع رنگهای سازمانی و تاثیرات آنها بر لوگوها
رنگ زرد در لوگو:نشان دهنده حرارت و انرژی
رنگ زرد بیانگر احساس خوش بینی و جوانی است و برای کسانی که به ویترین مغازهها اهمیت زیادی میدهند، جذابیت خاصی دارد. مغز با دیدن رنگ زرد سروتونین بیشتری آزاد میکند و به عبارتی احساس خوب شیمیایی طبیعی در بدن رخ میدهد.
این رنگ موجب بالا رفتن تمرکز و خلاقیت میشود و روشنفکران را جذب میکند.زرد پر رنگ که نشان دهنده حرارت و انرژی زیاد است. زرد باعث میشود افراد به طلوع خورشید بیندیشند و این امر به معنای امید و خوشبینی در افراد است.
شرکت ایرانسل از رنگ زرد برای لوگوی خود استفاده کرده که نماد ایجاد انرژی از طریق برقراری تماس میباشد.
رنگ آبی در طراحی لوگو:نماد اعتماد و اطمینان
ازآنجایی که رنگ آبی در آسمان و دریا دیده میشود و این دو نیز تداعی کننده آرامش است، لذا این رنگ نماد اعتماد و اطمینان، هوش و استعداد، حقیقت، ایمان و وفاداری است. اگر از این رنگ در خط مبنای پایین طرح لوگو استفاده شود، هر چیزی را که مد نظر بیننده باشد، یادآوری میکند.
رنگ آبی حس راحتی و آسایش و آرامش خاطر را القا میکند و یکرنگ مردانه محسوب میشود که در برندهای قدرتمند مورد استفاده قرار میگیرد. آبی موجب احساس اعتماد و امنیت است که از فاصلههای بسیار دور هم قابل رویت میباشد و از همین رو چراغهای فرودگاهها به رنگ آبی هستند.
از جمله برندهایی که در طراحی لوگوی خود از رنگ آبی استفاده کردهاند میتوان به Nokia,HP, Intel, Samsung, Dove, Nivea, Facebook, Dell, Lenovo and Ford Windows,NASCAR, Pepsi, Carrefour, MSN و Volkswagen اشاره کرد. باهمه این توصیفات، رنگ آبی برای لوگوهایی که مربوط به مواد غذایی میباشد، موفقیت چندانی کسب نکرده است.
رنگ قرمز در طراحی یک آرم:هیجان آور
رنگ قرمز نماد جلب توجه است که از آن برای به هیجان آوردن مردم نیز استفاده میشود. قرمز برای ایجاد احساس فوریت استفاده می شود که ضربان قلب بیننده را بالا میبرد. رنگ قرمز هیجان آور، شادی افرین و انرژی زا است. همانطور که پیشتر اشاره شد به دلیل اشتها آور بودن این رنگ، در مکانهایی چون رستورانها از رنگ قرمز استفاده می شود.
ویژگی عجیب رنگهای ترکیبی مونوکرم
رنگهای مونو کروم یا رنگهایی که شامل خاکستری به همراه ته رنگ هستند، خاصیت منحصر به فردی دارند که اجازه فکر کردن را از مخاطب میگیرند. استفاده از این نوع رنگها برای طراحی لوگوی سازمانهای سیاسی مناسب است.
رنگ سازمانی در فرآیند طراحی لوگو چه جایگاهی دارد؟
رنگ صورتی:کاهش عصبانیت
صورتی یکنوع رنگ آرام محسوب میشود و در برخی مکانها از رنگ صورتی به منظور کاهش عصبانیت وتهاجم استفاده میشود. روانشناسان معتقدند که صورتی بالاترین فرکانس رنگی را در برابر روشنفکری دارد و برای خریداران سنتی جذابیت خاصی دارد.
رنگ سبز در یک لوگو:احساس آرامش
رنگ سبز تداعی کننده طبیعت، بوم شناسی و ثروت میباشد که برای آرامش بخشی در اتاقهای بیمارستانها به کار میرود. رنگ سبز تیره برای افراد محافظهکارو مذکر جذاب است. سبز منتقلکننده حس خوش شانسی، سخاوت، باروری در افراد است که موجد احساس تازگی و طراوت و طبیعی بودن میباشد.
همچنین این رنگ سمبل رشد، نمو وهارمونی است و حس امنیت را در بیننده ایجاد میکند. رنگ سبز برای ذهن و چشم آرامش بخش بوده و به دید و تخیل کمک میکند. رنگ سبز روشن در چراغهای راهنمایی استفاده میشود زیرا بیانگر سلامتی و امنیت است.
برندهاییچون Animal Planet و Greenpeace از رنگ سبز برای طراحی لوگوی خود استفاده کردهاند. این رنگ در میان طرفداران محیط زیست، صنایع غذایی، کالاهای خانگی، تکنولوژی و امور مالی استفادهزیادی دارد.
رنگ نارنجی:جذاب
رنگ نارنجی خریداران را به طور ناخودآگاهی جذب و میتواند برای ایجاد حرکت و انرژی بدون اینکه بیننده مقاومت کند، مورد استفاده قرار گیرد. این رنگ انتقال دهنده گرما، اشتیاق، ماجراجویی،شادی، طلوع آفتاب، فریبندگی، خلاقیت، جذابیت و برانگیختگی است که پیامها و تأثیرات قدرتمندی را به مغز انسان منعکس میکند.
رنگ نارنجی همچنین با تغذیه و مواد غذایی سالم همراه است و به دلیل وضوح بالا برای تبلیغ محصولات غذایی و اسباب بازی بسیار مناسب است. برندهایی چون Orange,Fanta, ING and GE Money Bank, FedEx و ZDF از رنگ نارنجی برای طراحی لوگوی خود استفاده کردهاند.
بنفش:کارآیی بهتر مغز
این رنگ میتواند مغز را در حل مشکلات یاری دهد زیرا موجب کارآیی بهتر مغز میشود. رنگ بنفش به نوعی نماد نشاط و جوانی است وبه همین دلیل برای محصولات ضدپیری و زیبایی کاربرد دارد. دختران جوان مرتب رنگ بنفشرا به عنوان رنگ مورد علاقهشان انتخاب میکنند.
بنفش تیره میتواند نشان دهنده ثروت و خوش گذرانی باشد در حالی که بنفش روشن نماد بهار و داستانهای عاشقانه است.
رنگ سیاه:نماد قدرت
رنگ سیاه برای انتقال حس توانایی و قدرت کاربرد دارد و دیدن این رنگ موجب انتقال پیامهای هوشمندی، وقار، رسمی، تحریف، توانایی، راز و .. است. هر چند این رنگ برای طراحی لوگو کاربرد زیادی ندارد، اما با قدرت و وقار و از سوی دیگر با مرگ، بدی و رمز و راز همراه است.
از آنجایی که رنگ سیاه نماد قدرت است، سیاستمداران را فقط در اتومبیلهای سیاه رنگ سوار میکنند. یک کراوات و لباس محلی سیاه رنگ نشانه مهم بودن و جدیت است.
امابرای طراحی لوگو از رنگ سیاه به همراه رنگهای بسیار روشن استفاده میشود برندهایی چون ABC, JVC, Sony, Agent 007, RCA, Mercedes از رنگ سیاه برای لوگوهای خود استفاده کردهاند.
خاکستری:نماد کمبود انرژی
خاکستری رنگی تلفیقی که از ترکیب دو رنگ سیاه و سفید به دست میآیدکه میتواند بیانگر همکاری دو شرکت تلقی شود. این رنگ نماد کمبود انرژی، خونسردی، خنثی بودن، مالیات، سنین پیری و آرام بودن است. اگر چه خاکستری رنگ خوبی برای طراحی لوگو نیست اما برای نشان دادن کیفیت نامناسب و ایجاد مقایسه محصولات مناسب است.
رنگ قهوه ای:تداعی کننده کوه
رنگ قهوهای سمبل طبیعت، دوستی، راستگویی و زمین است که چون تداعی کننده کوه در ذهن بینندگان است لذا بیانگر استقامت، پایداری، تجربه وراحتی است. سخن پایانی اینکه برای انتخاب رنگ قواعد خاصی و منحصر به فردی وجود ندارد و این طراحان لوگوها هستند که باید با توجه به نوع فعالیت شرکت و نیاز مشتریان دست به انتخاب رنگ مناسب برای طراحی لوگو بزنند.
۷- انتخاب هاست برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی
هاست یا فضای میزبانی وب چیست؟
همهی شما یقینا داخل منزل یا محل کار یک کامپیوتر یا لپتاپ داشتهاید و داخل پوشههایی که داخل My Computer سیستمتان هست یک سری اطلاعات دارید، حالا تصور کنید که دقیقا یکی از همون فایلها را یک کامپیوتر دیگر که همیشه و بصورت ۲۴ ساعته به اینترنت متصل هست را در اختیارتان قرار میدهد و میتوانید اطلاعات خودتان را داخل اون بریزید. به همون فضا اصطلاحا هاست گفته میشود.
باید بدانید در دنیای فعلی سرعت باز شدن سایت چه از طریق موبایل چه از طریق کامپیوترهای شخصی عاملی تعیین کننده برای هر کسب و کاری هست.
پس باید در مورد انتخاب هاست مناسب تامل، تحقیق و وسواس به خرج داد.
میتوانید برای آشنایی دقیقتر با هاست مقاله با معیارهای کلیدی انتخاب هاست مناسب را بخوانید.
۸- طراحی و گرافیک سایت
اصول طراحی قالب سایت ، شما می توانید با طراحی یک سایت خوب تجارت خود را گسترش دهید و کسب و کار بهتری داشته باشید پس بهتر است از ابتدای کار اصول طراحی قالب سایت را رعایت کنید تا وب سایت خوب و کاربردیی طراحی گردد و هم شما و هم مشتریان شما راضی باشید.
اصول گرافیک سایت جدید بر اساس نوع برنامه نویسی و اجراهای جدید است در گذشته فقط یک صفحه html طراحی می شد و وب سایت دارای حداکثر چهار یا پنج صفحه بود اما امروزه روشهای جدید برنامه نویسی باعث شده تا گرافیک سایت ها نیز جدیدتر و زیباتر شود.
یک کاغذ و قلم بردارید صفحات اصلی سایت خودتون که شامل صفحات ۱- صفحه اصلی 2- درباره ما 3- تماس با ما و ۴- صفحه محصولات است را روی کاغذ طراحی کنید.
از رنگ های سازمانی خود در طراحی سایتتان نیز باید به نحو احسنتی استفاده کنید و در بخش های مختلف به طرز ماهرانه ای نهایت استفاده را ببرید.
در مورد طراحی سایتتان خیلی حساسیت به خرج ندهید ولی خیلی هم بی تفاوت نباشید بسیاری از افراد هستند که ماه ها درگیر طراحی ظاهری سایتشان میشوند و از اصل موضوع که طراحی یک سایت است غافل می مانند.
یک طرح اولیه آماده و اجرا کنید، بعدا میتوانید آن را بهبود ببخشید و طراحی بهتری به کار بگیرید.
استفاده هوشمندانه از طراحی گرافیک :
ارائه ی اطلاعات به شکل بصری می تواند در عین کمک به گرافیک خوب سایت، در افزایش کیفیت سئوی سایت نیز موثر باشد. برای مثال می توان به اینفو گرافیک ها اشاره کرد . این گونه محتوا ها پیام های پیچیده را به گونه ای بیان می کنند که قدرت درک مطلب بیننده را کاملا بهبود می بخشند . اینفو گرافیک ها به عنوان مدلی از محتوای بصری یا گرافیکی، با فشرده کردن اطلاعات، به شکلی کاملا خوشایند برای حس بینایی، آن را برای مخاطب به نمایش می گذارند .
سایت شما باید زیبایی داشته باشه اما نه به هزینه بیش از حد سنگین شدن سایت و به کاری گیری بیش از حد المان های گرافیکی و تصاویر بیش از حد نیاز، همچنین سایتی با پیچیدگی ها کمتر علاوه بر راحتتر بودن کاربر برای استفاده باعث افزایش سرعت سایت شما میگردد.
طبق آمار افراد، سایتهایی که بیش از ۳ ثانیه سرعت باز شدنشان طول بکشد را نمیبینند و هر ۱ ثانیه افزایش سرعت بازده ۲ برابری به کل سایت شما میدهد.
برای افزایش سرعت سایتتان نیز از تکنولوژی های html5 و CSS3 نیز حتما استفاده نمایید.
از طراح سایتتان بخواهید سایت حتما کاملا ریسپانسیو باشد
طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا چیست ؟
این روزها استفاده از تلفن همراه و انواع گجتهایی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند بسیار گسترش یافته است. فعالیت در شبکههای اجتماعی، چک کردن ایمیل و حتی خریدهای آنلاین از مواردی است که کاربران به وسیله دستگاههای همراه انجام می دهند. با توجه به روند رشد در اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه، بسیار مهم است که وب سایت شما به صورت واکنش گرا طراحی شده باشد.در گذشته وب مسترها برای موبایل و دسکتاپ دو نوع سایت متفاوت در نظر میگرفتند، اما اکنون با طراحی ریسپانسیو(Responsive) نیازی به این کار نخواهد بود.
حال می خواهیم بدانیم که اصلا طراحی واکنش گرا چیست؟
طراحی ریسپانسیو به معنای نمایش صحیح یک سایت در دستگاههای مختلف با سایز صفحه نمایش مختلف است. قابلیت نمایش صحیح عناصر و محتوا و همچنین نحوه چیدمان آنها در کنار قابل کلیک بودن از مهمترین مواردی است که باید در این زمینه رعایت شود. این به معنی این است که لازم نیست برای دستگاههای مختلف نسخههای متفاوتی از سایت را طراحی کنید.
چرا طراحی سایت به صورت واکنش گرا مهم است؟
همان طور که گفتیم روند استفاده از تلفن همراه در بین کاربران با سرعت در حال افزایش است. دسترسی سریع و ساده به اینترنت پرسرعت بر روی موبایل این امکان را فراهم کرده است که کاربران کارهای مرتبط با اینترنت را خیلی سریع و بدون نیاز به رایانهها انجام دهند. برای پی بردن به این موضوع ،به آمار زیر دقت کنید:
- بیش از ۵۰% از جستجوهای گوگل از طریق تلفنهای هوشمند و تبلتها است.
- به گفته گوگل بعید است ۶۱% از کاربران به سایتی که مشکل نمایش در تلفن همراه دارند برگردند.
- ۴۸% از مصرف کنندگان کالا یا خدمات،تحقیق از طریق تلفن همراه را با یک موتور جستجو آغاز می کنند.
طراحی سایت بر اساس اصول سئو و تبلیغات صحیح
موتورهای جستجو در نحوه خزیدن سایت و تحلیل محتوای موجود در آن محدود هستند. موتورهای جستجو مانند انسان ها سایت ها را مشاهده نمی کنند.
سئو چیست؟
سئو به مجموع فرآیندهایی گفته میشود که باعث شوند محتوا و ساختار یک سایت مورد تایید موتورهای جستجو قرار بگیرد! با انجام سئو و بهینهسازی اصولی، موتورهای جستجوگر (مانند گوگل) علاقمندی بیشتری به سایت شما پیدا میکنند و بنابراین شما در نتایج جستجو، رتبه بهتری نسبت به سایر وبسایتها پیدا خواهید کرد، میزان بازدید سایتتان افزایش پیدا میکند و به طبع مشتریانتان بیشتر خواهند شد و کسب درآمد برایتان سادهتر میشود. سئو در واقع معادل فارسی کلمۀ SEO هست که خود مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینهسازی [سایت] برای موتورهای جستجو میباشد.
از کی سئو را شروع کنیم؟
برای نتیجه گیری بهتر در سئو سایت بهتر است از همان ابتدای کار و در مرحله ی طراحی سایت، اصول سئو را بر روی سایت خود پیاده کرده و آن را بر اساس الگوریتم های موتور های جستجو طراحی و پیاده سازی کنیم. رعایت اصول اولیه مربوطه در این مرحله باعث راحتی کار در ادامه برای ما خواهند شد و با هزینه سئو ی بسیار اندکی نسبت به سایر سایت ها نتیجه ی بهتری خواهیم گرفت.
تبلیغات در کنار سئو ؟
سئو خود نوعی تلاش برای به دست آوردن نتایج در طولانی مدت است اما در تبلیغات ما به دنبال نتایج سریعتری هستیم. در واقع سئو بخشی از تبلیغات، اما با پایداری و زمان طولانی تر است.
کمپین تبلیغاتی
در مبحث تبلیغات موثرترین حالت طراحی و به کارگیری کمپین های تبلیغاتی در کنار محتوا و محصولات قابل عرضه عالی است.
چرا لغت کمپین ؟
لغت کمپین در اصل به معنای یک عملیات نظامی یا سیاسی است در یک ناحیه محدود بر روی گروه هدف از پیش تعیین شده با هدف و نتیجه از پیش تعیین شده است. زمانی که از کمپین تبلیغاتی نام میبریم نیز تقریباً معنای مشابهی مد نظر است.
اگر شناخت کافی از برند، محصول و بازار خود داشته باشیم، کمپین تبلیغاتی – به نسبت – هزینه بسیار کمی خواهد داشت. اما هر چه شناخت ما از خودمان و شرایط محیطی کمتر باشد هزینه های کمپین بالاتر خواهد رفت. درست مانند یک عملیات نظامی که با کمترین شناخت نسبت به دشمن و منطقه عملیاتی انجام شود. بدیهی است که چنین عملیاتی بیشترین کشته و کمترین دستاورد را خواهد داشت.
انتخاب صحیح یک کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی ، چیزی است که در اکثر مواقع معیارهای دقیق برای ارزیابی اثربخشی آن وجود ندارد یا کمتر به کار گرفته میشود.
شرکتها و سازمانهایی که به صورت دائمی برنامههای تبلیغاتی گسترده اجرا میکنند معمولاً به تدریج بهاثربخشی نسبی رسانه ها و تکنیکها و ابزارهای مختلف پی میبرند.
اما شرکتها و سازمانهایی که تجربه قبلی ندارند یا به سازمانهای طراح کمپین تبلیغاتی به صورت مطلق اعتماد میکنند عموماً در معرض یک خطر جدی هستند.
اکثر سازمانهایی که در ایران در حوزهی طراحی کمپین های تبلیغاتی فعالیت میکنند، در حوزهی تهیه و اجاره و عرضه رسانه هم فعالیت دارند.
برخی شرکتها به صورت گسترده بیلبوردهای مختلف در سطح شهرها را در اختیار دارند.
برخی دیگر از ارتباط نزدیک با صدا و سیما برخوردار هستند.
برخی دیگر، دسترسی بسیار خوب به دادههای کاربران آنلاین (مانند ایمیل) دارند.
برخی دیگر شماره تماس بسیاری از مردم را به شیوه های مختلف تهیه کرده اند.
گروه دیگری با رسانه های مکتوب نظیر مجله ها و روزنامه ها رابطه دارند.
حاصل این ارتباط و دسترسی به منابع، این میشود که یک شرکت به شدت تاکید میکند که استفاده از بیلبوردها اثربخش ترین قسمت کمپین تبلیغاتی است و شرکت دیگری فضای فیزیکی را به طور کامل رد و فعالیت انحصاری در فضای مجازی را توصیه میکند.
یکی معتقد است شبکه های داخلی بیننده ندارند و شبکه های ماهواره ای گزینه خوبی هستند. دیگری اصرار دارد که حرکت به سوی شبکه های ماهواره ای به دلیل محدودیتهای قانونی در ایران، یک خودکشی استراتژیک است.
کافی است شرکت طراح کمپین تبلیغاتی، رسانههای مختلف را در اختیار داشته باشد تا سبدی از خدمات را ارائه کند و در این حالت کار بسیار دشوارتر میشود.
حالا نمیتوان حدس زد که سبد رسانههای پیشنهادی، بر اساس هدفها و نیاز مشتری محاسبه و تعیین شده یا بر اساس ظرفیت های خالی آژانس تبلیغاتی.
ناآگاهی صنایع و کسب و کارها، خصوصاً کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME = Small & Medium Enterprises) باعث شده که قسمت عمدهای از سود ناشی از کسب و کارها، در رقابت های رسانهای غیر حرفهای، هزینه شود.
در کمپین های تبلیغاتی شما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که چه زمانی؟ برای چه مخاطبی؟ چه محصولی؟ را از چه طریقی؟ به فروش برسانید.
با پاسخ به این سوال شما عمده موارد کاری کمپین خود را پیش برده اید. برای اجرای کمپین نیز میتوانید از ابزارهای زماندهی به انتشار محتوا در سایت و شبکه های اجتماعی مختلف بهره برده و هزینه های خود را به حداقل برسانید.
۹- تولید محتوا و محصلات حداقل برای ۲ ماه آینده
کلید بازگشت سرمایه از طریق داشتن وب سایت فقط از طریق تولید محتوای اثرگذار محقق می شود.
ایجاد یک وب سایت برای رسیدن به اهداف کسب و کار کافی نیست.
راه اندازی وب سایت امروز خیلی ساده شده. شما با گرفتن یک نام (دامین) و مقداری فضا (هاست) از شرکت های ارایه دهنده خدمات هاست میتوانید با چند کلیک ساده صاحب وب سایت شوید.
تا این مرحله شما در واقع هیچ فعالیت جدی در جهت رسیدن به اهداف کسب و کار خود نکرده اید . کار اصلی شما از این به بعد شروع می شود. محیا کردن محتوای منحصر بفرد و ارزشمند برای رضایت مخاطب هدف اصلی هر وب سایتی می باشد.
نکته اول داشتن استراتژی محتوا است.
فقط برای اینکه موضوع کمی برای شما روشن شود به گفتن این نکته اکتفا میکنیم که مطالب شما باید مرتبط با کار شما, بروز, تازه و هدفمند ارایه شود.
بعد از تدوین استراتژی محتوا شروع به اولویت بندی کنید.(در سال های اول فعالیت نیمی از تمرکز خود را روی تولید محتوای سبز بگمارید. محتوای سبز محتوایی است که با مرور زمان طراوت و تازگی خود را از دست نمیدهد و زمان بیشتری قابل ارجاع و استناد می باشد. مثلا تولید محتوا در مورد اصول بازاریابی برای وب سایتی مانند وب سایت هاب دیجیتال جزء محتواهای سبز محسوب خواهد شد.) اولویت در تولید محتوا میتواند به محصولات جدید , محصولات منحصر بفرد و یا به محصولات با ارزش افروزده داده شود.
- فقط در صورتیکه استراتژی تولید محتوا مدون و کاملی داشته باشید قادر خواهید بود عملیات تولید محتوا را برون سپاری کنید.
شما بعد از طراحی سایت حداقل در ۲ ماه اول درگیر مسائل مهمتری همچون بازاریابی محصولات و خدمات، تعامل با کاربران و مشتریان، توسعه برند خود و …. هستید و دیگر نمیتوانید برای تولید محتوا وقت زیادی بگذارید.
در نتیجه لازم است حداقل محتوای ۲ ماه ابتدایی خود را پیش آماده داشته باشید، زیرا انتشار محتوا به صورت نا منظم و توقف تولید محتوا به کاربران شما حس عدم کار شما را القا میکند و همچنین موتورهای جست و جو نیز از این کار شما چندان اسقبال نخواهند کرد.
۱۰-برای کسب و کارتان ارزش قائل شوید جدی بگیرید
من به این نکته خیلی تأکید دارم و همیشه به دوستانی که می خواهند کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند این را میگویم، کسب و کار اینترنتیتان را در اولویت قرار دهید.خیلی از دوستان هستند وقتی می خواهند کسب و کار راه بی اندازند، میگویند که ما کار خودمان را داریم، یک فروشگاهم در کنارش می زنیم که ببینیم چه می شود.
پیشنهاد میکنیم که یا در کسب و کار اینترنتی خود جدی باشید و آن را به عنوان یک مکمل و یا یک چیزی که مثلاً بعد از ظهرها به آن یک سریم یزنید، نگاه نکنید و یا اینکه اصلاً راه اندازیاش نکنید. یعنی خیلی بهتر است که شما بیایید و یک کسب و کاری را جدی راه بی اندازید و به جلو ببرید و نتیجه بگیرید.
اکثر کسانی که فروشگاه اینترنتی یا کسب و کار اینترنتی را راه می اندازند، برنامه دارند که حالا روزی یک ساعت هم برای این وقت میگذاریم، ببینم چه می شود.
من خیلی کم دیدهام که این نوع کسب و کارها اصلاً نتیجه ای بگیرد و اصلاً برای مدت بیشتر از ۶ ماه ادامه پیدا بکند.الآن در کشور خود ما درآمدهای فوقالعاده بالایی دارد از کسب و کارهای اینترنتی به دست میآید، اگر می خواهید یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید، به آن به عنوان یک مکمل نگاه نکنید، می تواند این طور هم باشد، اما از شما خواهش میکنیم که توی کارتان جدی باشید و برای آن برنامه داشته باشید.طبق نکاتی که قبلاً گفتم حتماً برایش هدفگذاری کنید و برنامه تحقیقات در وب را انجام دهید و نام و دامنه مناسبی را انتخاب کنید و آن را پیگیر باشید. کسب و کارهای که به عنوان یک کار مکمل یا همینطور به عنوان یک کاری که در کنار کارتان باشند راه اندازی می شوند و خیلی پیگیری نمیشوند، بعد از مدتی شما را سرد می کنند و شما هم دیگر تمایلی به ادامه دادن آنها ندارید.
پس حتماً این را در نظر بگیرید، با توجه به درآمدهای فوقالعاده بالای کسب و کارهای اینترنتی و با توجه اینکه شما دیگر فروشنده به محل خود و حتی شهر خود نیستید، بلکه دارید به یک کشور میفروشید، می توانید نتیجههای خیلی بهتری بگیرید.
این کار را جدی بگیرید و در کسب و کار اینترنتی خودتان با برنامه ریزی دقیق و از قبل تعیین شده گام بردارید و توی کارتان هم خیلی جدی باشید.
این مقالات هم برای شما مفید هستند:
بهترین صرافی ارز دیجیتال